fbpx

Zo kies je de kanalen die het beste bij jouw social media strategie passen

Iedere ondernemer is uniek, ook al zit je in dezelfde branche. Ik geloof dan ook niet echt in concurrenten. Jij als ondernemer trekt niet alleen klanten aan op basis van wat je doet, maar ook op basis van hoe je het doet. Ook je persoonlijkheid, uitstraling, branding, omgang met klanten, eigenheid zijn allemaal factoren die meespelen in het aantrekken van jouw klanten. 

Er zijn zoveel kanalen, moet je dan aan alles mee doen. Onder het mom van kansen spreiden? Nee zeker niet. Kies datgene wat bij jou en bij jouw klanten past.

Overzicht en cijfertjes

Eerst even alle opties op een rijtje. Wat zijn de populairste kanalen en waar staat elk kanaal voor.

WhatsApp

Met 11,9 miljoen gebruikers is WhatsApp het meest gebruikte social medium. Het is een ideaal kanaal om met je klant in gesprek te blijven. Het is snel en laagdrempelig voor zowel de klant als de ondernemer. Het is een handige tool om snel te reageren en zo de klanttevredenheid hoog te houden.

Facebook

Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom maken nog steeds 10,1 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook. Volwassenen tussen de 23 en 57 jaar zijn de grootste gebruikers. Een grote maar ook zeer diverse doelgroep en potentieel groot bereik. Helaas heeft Facebook heel veel aangepast in het algoritme. Vanwege de overvloed aan content is het bereik van sommige berichten drastisch verminderd. Mede ook omdat Facebook ook graag haar advertentiefuncties inzet. Als je consequent post en interactie opzoekt kun je nog steeds jouw doelgroep bereiken. Evenementen en video’s zijn nog steeds posts met een relatief groot bereik.

Youtube

Het hoofdkanaal als het om video’s gaat. Acht op de tien Nederlanders maakt regelmatig gebruik van Youtube. Het platform trekt doelgroepen van alle leeftijden.

Instagram

Voornamelijk bij jongeren tussen de 14 en 22 jaar is Instagram grote favoriet. Met 4,9 miljoen gebruikers en een constante groei is dit kanaal nog steeds booming. Het platform is gericht op visuals, zoals afbeeldingen en video’s.

LinkedIn

Online netwerkplatform wat voor B2B veel kan betekenen. Ideaal als je kennis of bedrijfsnieuws wilt delen. LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt door de leeftijdsgroep 23 – 37 jarigen. 

Twitter

Tja, wat zal ik hier eens over zeggen. Nooit mijn favoriet geweest. Het is vooral een netwerk wat inspeelt op trending topics. Veel grote merken gebruiken het om vragen, opmerkingen en klachten op te vangen en te beantwoorden. 

Drie vragen voor jou

  1. Wat is je doel?
    Wat wil je bereiken met social media? Wil je grotere naamsbekendheid? Gebruik je het meer als online community? Is je doel om meer websiteverkeer te genereren? Of er wellicht (meer) omzet uit te halen? 
    Kies eerst waar je je op wilt focussen, want dat bepaalt welke bruikbaarheid en nut het kanaal voor jou moet hebben.
  2. Wie is jouw doelgroep?
    Welke product of dienst heb je en wie wil je hiermee bereiken? Wat voor persoon is het? Alleen al de leeftijdscategorie bepaalt al welk platform het beste aansluit. 
    Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe gerichter je jouw kanalen daarop kunt afstemmen. 
  3. Luister naar je klanten.
    Onderzoek, kijk online, kijk op social media. Van welke kanalen maken ze gebruik? Waar wordt er over jouw dienst of product gesproken? Kijk eens naar collega’s. Van welke kanalen maken hun klanten gebruik? Heb je trouwe volgers? Op welk kanaal zitten jouw trouwe volgers?

Heb je de vragen doorgelezen? Voor jezelf beantwoord of misschien zelfs uitgewerkt? Als het goed is heb je nu een helder beeld van welk kanaal het beste bij je bedrijf past. 

Succes!